maanantai 24. tammikuuta 2011

nuppi

Kun huushollin vesi tulee omasta kaivosta, tulee välillä mietittyä veden riittävyyttä. Syksyllä tarkistin veden korkeutta kaivossa muutamaan otteeseen. Jossain vaiheessa säästin vettä niin, etten vetänyt wc-pönttöä joka pissin jälkeen. Olen miettinyt tiiliskiven laittamista vesisäiliöön veden säästämiseksi.

Satuin viikonloppuna kuulemaan, kun Peräläinen veti vessanpöntön. Jäin ihmettelemään, miten hän sai vedettyä vessan niin, että vettä meni huomattavasti vähemmän kuin minulla. Hän kertoi painavansa vedensäästönapista. Minä olin ihan. että  : O.  Olen koko ajan luullut sitä koristeeksi. 


12 kommenttia:

  1. Aina sitä oppii, eikös olekin mukavaa?

    VastaaPoista
  2. Hei sinulla on tunnustuksia sivullani, olet sen ansainnut, hae omasi pois ja jatka omille kavereille :) Maiju Männiköltä

    VastaaPoista
  3. Mä aina yritän tommosissa vessoissa painaa sitä pientä nappulaa, mut se iso painautuu aina mukana, helpompia on semmoset missä on kaksi erillistä nappia, yhdessä iso ja toisessa pieni tippa, painaa varmasti haluamaansa :)

    VastaaPoista
  4. Näin se tieto leviää käytännön kautta. Nykymaailma rupeaa olemaan aika monimutkainen juttu, aina tulee uutta opeteltavaa ja hallittavaa. välillä tekee mieli sulkea kaikki tietoa tulvivat hanat kiinni ja palata vanhaan, yksinkertaiseen elämään.

    VastaaPoista
  5. Eihän sitä kaikkea voi tietää :)
    En olisi minäkään tiennyt...

    VastaaPoista
  6. Vedensäästönappi on parempi kuin se tiiliskivikikka! Meidän vesitekniikan proffa sanoi TTYllä, että tiiliskivikikka tekee vain hallaa, koska talojen putkistot on suunniteltu tietylle vesimäärälle. Jos vettä tuleekin vähemän esim. vessan vedon yhteydessä, likavesi ei etene suunnitellusti ja jätettä alkaa kertyä putkiin ja lopulta ne tukkeutuvat. Esimerkiksi 70-luvulla rakennettujen talojen putkistot on pääosin suunniteltu niin, että vuorokaudessa kulutettava vesimäärä olisi 300 litraa per nassu (!!!), kun nykyisellään esim. kerrostaloasukille se on keskimäärin kai 120 lutraa, omakotiasukille vähän enemmän.

    VastaaPoista
  7. Hei! Käyn täällä lueskelemassa, harvemmin kommentoimassa. Laitoin blogillesi tunnustuksen omassani.

    VastaaPoista
  8. Taas voi todeta että on miehistä joskus selvää hyötyäkin!
    Ilon lisäksi, tietenkin.

    VastaaPoista
  9. =D
    Olen lukenut tänään hauskoja päivityksiä.
    Paitsi yksi...
    Helvetianmoista elämää on kait, toivottavasti vain, tauolla.
    -SatuSanna

    VastaaPoista
  10. Kirvoittipa tämä postaus kommentteja. Opin näistäkin uutta.

    VastaaPoista
  11. Täti kerrostalokolmiosta25. tammikuuta 2011 klo 20.03

    Heh, et selvästikään oo kuunnellut kun mä oon vetänyt sitä vessaasi :)

    VastaaPoista