tiistai 29. maaliskuuta 2011

slow life

Kiinnostaisi kovin tietää, miten ihmiset elävät hidasta elämää. Minulle se tarkoittaa mm. sitä, että tammikuulla selvisi, miten minun pitää järjestää energiajätteen keräys. Silloin oli tarkoitus hoitaa homma huomenna. Viime viikolla sain vihdoin soitettua jäteyhtiöön ja sovittua asian. Tänään heräsin ulkoa kuuluvaan kolinaan ja lehteä hakiessani huomasin energiajäteastian tulleen. Kunhan saan luuni liikkeelle, kiikutan liiteristä ja sisältä muutaman muovikassillisen muovia jäteastiaan. Koko hommaan meni vain kaksi ja puoli kuukautta, oikeastaan aika nopeaa toimintaa.

Sitä minä ihmettelen, että jätefirmat määräävät kuinka usein astiat tyhjennetään.  Sain sovittua että kaatopaikkajäte haetaan kerran 8 viikossa, energiajäte joka 4. viikko. Nämäkin tyhjennysvälit ovat liian tiuhat minulta kertyvän jätteen määrään nähden.

Komposti on ollut jäässä pakkasten alkamisesta saakka. Nyt pitäisi toimeentua sulattamaan sitä. Peräläinen toi minulle työpaikaltaan isoja peltiämpäreitä, joihin olen jonkin aikaa säilönyt kompostijätteen. Tuntui niin pahalta laittaa sitä kaatopaikkajätteen joukkoon. Miten kompostin saa toimimaan koko talven?

4 kommenttia:

  1. Vastaukseni oman kokemuken pohjalta: ei mitenkään. Aina se jäätyy.

    VastaaPoista
  2. Suomen oloissa ei taida saada toimimaan mitenkään, edes kunnon lämpöeristetyllä biojätekompostorilla. Eipä se silti ole haitannut, voi sinne laittaa sitä jätettä joka tapauksessa, keväällä sitten esim. vedellä laimennettua virtsaa (potta käyttöön :), lämmintä (ei kuumaa) vettä tai kompostinherätettä sekaan.

    VastaaPoista
  3. Mulla on sellanen eristetty Biolanin malli. Jäähän se on aina vetänyt. Viime syksynä tuppasin liian täyteen, joten en saanut kovin pitkään laitettua sinne jätettä. Täytyy ens syksynä paneutua asiaan tarkemmin.

    VastaaPoista