keskiviikko 2. helmikuuta 2011

Tajusin eilen, mikä tässä elämisessä tällä hetkellä tökkii. Minun on ikävä Poriin. Sunnuntaina ajeltiin Peräläisen kanssa Porissa ja minä tunsin olevani kotona. Minun on ikävä vanhoja kuvioita ja vanhoja kulmia. Tähän saakka kaikki on mennyt uuden ihastelussa, myös uudessa ihmissuhteessa. Nyt alkaa puskea pintaan ikävä, joka mielestäni kuuluu asiaan, kun aloittaa uuden ja luopuu vanhasta. Pelkästään jo asian tajuaminen auttoi.

Mietin elämääni Porissa. Ei se sen kummempaa ollut kuin täälläkään. Ulkoilin, tein kotihommia, ruokaa tytöille, tapasin ihmisiä ja kävin harrastuksissa. Vuosi sitten kun mietin muuttoa, ajattelin juuri samalla tavalla, ei elämä uudella paikkakunnalla ole sen kummempaa kuin Porissakaan. Nyt ei ole enää elämän suurinta sisältöä, joka oli ennen, tyttöjä. Jo muutamia vuosia sitten huomasin, että ei minua enää tarvita kuin huoltojoukoissa ja joskus juttuseuraksi. Ehkä tein suurimman surutyön lasten kasvamisesta jo silloin. Ei minulla nytkään pahemmin ole tyttöjä ikävä. Vaikka en olisi muuttanutkaan tänne, elämä olisi muuttunut lasten lähdettyä lopullisesti ja joka tapauksessa olisin vaihtanut asuntoa.

En tunne kuuluvani tälle paikkakunnalle, jatkuvasti hämmästelen että olen täällä. On ikävä vanhoja, tuttuja maisemia, katuja ja rakennuksia. Kaipaan tuttuja kasvoja kaupoissa, kaupungilla, kirjastossa, kahviloissa. Täällä en tunne kuin muutaman ihmisen enkä koskaan törmää heihin sattumalta.

Onneksi aurinko paistaa ja kevät tulee vääjäämättömästi. Mäjentöppäre on aivan ihastuttava paikka keväällä, kesällä ja syksyllä.

5 kommenttia:

  1. Kyllä se siitä! Itse olen asunut tänä vuonna 20 vuotta omalla paikkakunnalla ja vähitellen tuntuu, että alan kotiutua :)

    VastaaPoista
  2. En minäkään tunne tänne kuuluvani - tosin en tunne juuri minnekään muuallekaan. Varsinaista kiinteää kotia minulla ei juuri koskaan ole ollut, joten sen takia varmasti koen suurta juurettomuutta. Tietysti kun Itä-Suomesta muuttaa Satakuntaan, niin se on aika kulttuurishokki! Sitä sopeutumista harjoittelen edelleen. Tuttavia tulee pikkuhiljaa, n. reilu 4 vuotta on kestänyt saada sosiaalista verkostoa aikaan... Vaikka en koe viihtyväni tällä paikkakunnalla, en toisaalta tahtoisi nyt muuttaa poiskaan ja repiä niitä hentoja juuria joita olen johonkin kasvattanut...

    VastaaPoista
  3. Satakunta itä-suomalaiselle on kulttuurisokki, uskon. Verkoston luominen täällä päin on vaikeaa. Ei minullakaan Porissa ole kuin muutama ystävä, samoin täällä. Aina sopeutumiseen menee aikaa.

    VastaaPoista
  4. voi..kuullosti surulliselta..toivon että aika tekee omat tehtävänsä..ja jos ei niin ei siinä kovin monta vaihtoehtoa sitten ole.
    Toivon sinulle aurinkoisia päiviä kevään lähestyessä....ja mielen herkkyyttä ottaa uusia haasteita vastaan.
    Lasten kasvaminen omilleen on niin suuri asia elämässä. Minulle se oli myös niin kova paikka...mutta kaikkeen on tottunut. On ollut pakko tottua vaikka ei olisi halunnutkaan.
    Nautitaan Nina keväästä ja valostuvista päivistä...virtuaali halaus...
    -Krisse-

    VastaaPoista
  5. Kiitos Krisse. Ei tämä nyt niin kamalan surullista ole. Eipä tässä kovin paljon vaihtoehtoja ole kuin mennä etenpäin.

    VastaaPoista