keskiviikko 11. toukokuuta 2011

paska homma, mutta tulipahan tehtyä

Oon mä vaan aika täti. Uuni tuli purettua. Oli perhanan raskasta työtä. Peräläinen osti ystävällisesti mulle "vasaran". Tänään isä sanoi, että tuohan on kumivasara, olisi pitänyt olla moska, joka on kuulemma pieni leka. Kieltämättä eilen aloittaessani hommaa tuli mieleen, että leka olisi kova juttu. Kun en moisista työkaluista tiennyt, hajotin uunin siis taltalla ja kumivasaralla. Loppuihin tarvitsin jo järeämpää työkalua ja isä toi mulle jonkun sortin poran.

Viime keväänä veljeni teki uuniin uuden pinnan ja minä maalasin sen. Talven aikana nokea oli tullut sieltä täältä, eikä uuni ollut enää näin puhtoinen.


Tämmöinen jäi jäljelle.


Tiilikasasta tuli melkoinen, osa on jo viety pois.


Nyt tiedän mitä on kuuraaminen, oli nimittäin pakko pestä itseni harjalla ja saippualla kahteen kertaan saunassa. Palkitsin itseni lakritsikermajäätelöllä.

Rastahuoneesta tuli varsin mukava. Joskus kesäkuussa maalaan vielä lattian, yhden kaapin oven ja veljeni vaihtaa toisen kaapin oven vanhaksi.


Huomenna taidan pitää lepopäivän, on sen verran väsynyt olo.

8 kommenttia:

  1. Onnitteluni, sinä Arjen Sankari! Olisi tainnut jäädä meikäläiseltä tekemättä.

    VastaaPoista
  2. Olet aivan käsittämätön täti. Ihmettelen, kuinka monta uunin purkanutta naisihmistä Suomesta löytyy. Itse olen kyllä kantanut tiilijätettä, mutta että olisin tehnyt koko työn...
    Lakritsikermajäätelö oli iloinen keksintö kaiken noen pesun jälkeen.
    Liisa

    VastaaPoista
  3. Olipa melkoinen urakka! Mutta siistiä jälkeä tuli. Olet vapaapäiväsi ansainnut.

    VastaaPoista
  4. Tää on nyt vähän tätä, että pitää kehua itseä täällä, että muutkin kehuvat mua. :D

    VastaaPoista
  5. Vastaavan homman useemmi tehneenä tiiän, et se oli todella paska homma.
    Sitä vaa et tainnu tietää, et se lika ois lähtenny kaikist helpoite kylmäl veel ja pahimpii paikkoihi mäntysuopaa... (nokisutarin opettama kikka) No, tiiäthä enskerral.
    Rastahuone, ompas upee!!

    VastaaPoista
  6. Oho, olet sie kyllä!
    Aikamoinen täti, ei voi muuta sanoa.
    Ja kumivasaralla vielä.

    VastaaPoista
  7. Miksi muuten uuni purettiin, tuleeko sen tilalle uusi tulisija? (Voi olla, että multa on mennyt ohi jotain aiemmista kirjoituksista.)

    VastaaPoista
  8. PP. Olen aiemmin kertonut uunihommasta. Vanha uuni savutti vääristä paikoista, siksi se oli purettava.

    VastaaPoista