torstai 9. syyskuuta 2010

tälläi täälä

Ystävä vuosien takaa kävi ihmettelemässä remonttiani ja kotiani. Kerrankin oli ihminen, joka sanoi tulevansa heti, kun soitin ja kysyin käymään. Satakunnassa yleensä jahnataan tällaisia asioita. Tapoihin kuuluu, että ensin avataan kyläily kutsumalla toinen joskus käymään. Se ei vielä tarkoita sitä, että silloin mennään, vaan on odotettava, että käsketään kylään, jolloin aloitetaan neuvottelut siitä, mikä olisi sopiva ajankohta. Vanhemmille ihmisille tuntuu olevan erityisen tärkeää, että on jotain viemistä, ilman ei ole sopiva mennä kylään. Onneksi ikäiseni ovat päässeet tuosta tavasta eroon ja voidaan kyläillä ilman tuliaisia.

Oli mielenkiintoista jutella ihmisen kanssa, joka on ollut samoissa seurakuntanuorissa kuin minä aikoinani. Hänellä oli aivan toisenlainen kokemus ja tulkinta tuosta ajasta kuin minulla. Minä olen jälkeenpäin tuntenut tuon ajan ahdistavana ja rajoittavana, kapeita elämäneväitä antavana. Hän on aivan ilmeisesti osannut jo nuorena ajatella omilla aivoillaan, toisin kuin minä, joka imin kaikki puheet ja opit Jumalan totuuksina. Minua lohduttaa, että meitä  femmalaisuudella "sumutettuja" on ympäri Suomea aika tavalla. Ne jotka ovat tähän jymähtaneet, ovat nykyisin mm. naispappeuden vastustajia ja homokammoisia.

1 kommentti:

  1. Femmalaisuudella "sumutettuna" voisin todeta, että meitä on toki laidasta laitaan ja vielä lesboiksi, homoiksi ja ateisteiksikin muuttuneita joukossa. Aika monella tuntuu bipolaisuus olevan syntymälahjana kuten liikkeen "isällä" Urho M:llakin oli.
    On hyvä että olet saanut paljon tekemistä ja tehtyäkin ja tunnut olevan elämäsi kunnossa. Hienoa.

    VastaaPoista