torstai 24. marraskuuta 2011

marraskuun harmaa, iloinen päivä

Jotain olennaista muutosta on tapahtunut. Tällaisena aamuna kuin tänään, jolloin sataa vettä lorottamalla ja päivä on niin hämärä, että tarvitsee valoja sisällä, minä olen iloinen siitä, että tuvassa on lämmintä, voin polttaa kynttilöitä ja lukea kirjaa. Aikaisemmin olisin harmitellut ikävää, kamalaa, inhottavaa, sateista ja pimeää marraskuuta ja huokaillut itsekseni. Voisin minä nytkin valittaa särystä, mutta en anna sen häiritä olemistani.

Tällä viikolla olen erityisesti nauttinut ja iloinnut siitä, että minulla on tällainen koti. On puilla lämmitettävä huusholli ja puuhella keittiössä. Ei ole naapureita. Ulos mennessä ei joudu heti katselemaan jonkun toisen pihaa, katua tai toista taloa vaan ympärilläni on tyhjää tilaa, puita, hiekkateitä ja peltoa. Osaan jo nauttia kaikesta tästä ajasta, mitä eläkeellä olo minulle suo. Voin tehdä mitä haluan tai olla tekemättä. Minun ei tarvitse elää aikataulujen  mukaan, saan mennä nukkumaan ja herätä, kun siltä tuntuu. Olen oppinut katselemaan tekemättömiä töitä lempeydellä ja voin antaa niiden olla, koska tiedän että joskus tulee hetki, jolloin jaksan/viitsin tehdä niille jotain.

Oletteko huomanneet elämässänne sellaista asiaa, että kun kiinnostuu jostain, vastaan tulee roppakaupalla siihen liittyviä juttuja? Vuosi sitten kesällä kävin mindfullness-kurssilla. Jotain siitä jäi elämään mieleeni. Lokakuulla olin koulutuksessa, jossa yhtäkkiä loksahti monenlaisia palasia paikoilleen. Olin hakenut työvälineitä itseni kehittämiseen ja siellä minulle avautui suunta, mihin nyt kulkea. Kun tulin koulutuksesta kotiin, löysin Humppilan Kirjapörssistä alennuksella kasan Tietoisen läsnäolon kirjoja sekä saman henkisiä itsensä kehittämiseen liittyviä kirjoja. Syksyllä ilmestyi kirja "Narsismin tiedostaminen - toipumisopas narsistille ja uhrille" (Paula Salomaa). Olin tilannut ko. kirjan kirjastosta, koska olen aihe kiinnostaa minua. Eikö mitä, tuossakin kirjassa puhutaan tietoisesta läsnäolosta!

Minun hyvinvointini on alkanut siitä, että kuuntelin vihdoin itseäni ja uskalsin ostaa tämän talon ja muuttaa elämäni sellaiseksi kuin olin pitkään haaveillut. Monenlaisia vastoinkäymisiä on ollut, eikä kaikki ole ollut helppoa ja ihanaa. Talokin repsottaa eri puolilta ja kaipaa tekemistä, mutta samalla se muistuttaa minua keskeneräisyyden sietämisestä ja siitä, että samalla tavalla kuin remontti edistyy hitaasti, myös kasvu ja kehitys on hidasta. Talon saaminen sellaiseksi kuin haaveilen vie vielä vuosia, mutta onneksi on pieniä hommia, joiden jälkeen voi huokaista ja olla tyytyväinen siitä, että jokin työ on saatettu loppuun.

Minä uskon, että muutos alkaa siitä, että ihminen ottaa itse vastuun omasta elämästään, hyvinvoinnistaan, ajatuksistaan ja tunteistaan. On lakattava odottamasta asioita itsen ulkopuolelta sekä syyttämästä olosuhteita tai muita ihmisiä.

7 kommenttia:

  1. Minulla on samoja asioita pohdittavana, itsensä löytämistä. Luen kirjaa "Onnellisemmaksi" kirjoittanut Tal Ben-Shahar. Kun lukee näitä kirjoja, löytää aivan uuden ulottuvuuden miten elää.

    VastaaPoista
  2. Osaisitko suositella jotain kirjaa siitä mindfullness-jutusta? Se vaikuttaa kiinnostavalta.

    VastaaPoista
  3. Kiinnostuessaan jostain asiasta, ihmisen huomio suuntautuu sitä asiaa toistaviin juttuihin. Mutta on siinä muutakin, vetovoiman laiksikin sitä kai kutsuvat.

    Olen myös ihan varma siitä, että ihmisen elämän muutos kohti hyvinvoivampaa elämää alkaa siitä, että ottaa vastuun tunteistaan. Ja nimenomaan lakattava syyttämästä olosuhteita tai muita ihmisiä! Sitä vaan on turha mennä sanomaan ihmiselle, joka on masennuksen syövereissä, koska sellaista tietoa ei ole valmis vastaan ottamaan (kuulostaa ehkä syytökseltä?) -- jokusen kerran aiheesta keskustelleena ja turhautuneena... ;-).

    Sitä niin toivoisi, että syvimpiin syövereihin uponneen lähellä olisi ihmisiä, jotka jaksaisivat alkuun olla olemassa, turvana ja oikealla tavalla tukea ja oikeassa kohtaa alkaa hieman eteenpäin potkimaan, mutta sellaista myötäelävää tukea ei välttämättä aina ole saatavilla.

    Tuntui hyvältä lukea kirjoutksesi. Siitä huokui elämän tyytyväisyyttä ja onnellisuutta.

    -junika-

    VastaaPoista
  4. Millan. Mark Williams, John Teasdale, Zindel Segal & Jon Kabat-Zin: Mielekkäästi irti masennuksesta.
    Jon Kabat-Zin: Olet jo perillä
    Jon Kabat-Zin: Täyttä elämää
    Eckhart Tolle: Läsnäolon voima
    Tässä muutama. Jon Kabat-Zin on käsittääkseni soveltanut menetelmää masennuksen, kivun ja stressin hoidossa.

    Junika. Tosiaan kiinnostuessaan jostain ihminen kiinnittää huomionsa siihen liittyviin asioihin. Mutta on tuo vetovoiman lakikin. Ostin kirjan mm. siitä.

    VastaaPoista
  5. Ajoittain mäki jo osaan olla. Eläkkeellejoutumisen hyväksmisee menee turhauttavan kauan aikaa. Vieläkin hyvinä päivinä suunnittelen, et taijjampas lähtee sinne ja sinne töihin. Ens kesää asti annoin ittelleni aikaa, en sen enempää. Sitte täytyy jo lopettaa haikailut työpaikasta.

    VastaaPoista
  6. No nyt muistan, mistä mindfulness oli tuttu - sun blogista! Nimittäin täällä P-Irlannissa vapaaehtoistöissä meidän keskuksessa on ollut tänä syksynä kaksikin kurssia, joista toisessa kouluttaja esitteli tekniikkaa ja toinen oli viikon mittainen mindfulness-koulutus, jossa oli paljon erityisesti terveydenhuollon parissa työskenteleviä, sosiaalityöntekijöitä ja jonkun verran opettajia. En päässyt itse osallistumaan ohjelmaan, mutta ihmiset oli todella inspiroivia persoonia ja itsensä kanssa sinuja. Täytyykin perehtyä asiaan paremmin!

    VastaaPoista
  7. Partapappa. Mulla meni noin 8 vuotta!

    VastaaPoista